15-10-10

wie is er auti?

Wie is er auti? Een zinnetje dat zoon de laatste tijd veel gebruikt.

De wereld is zo oneerlijk. Begrijpen ze dat dan niet? Waarom doen ze zo schijnheilig? Waarom zeggen ze zus en doen ze zo? Enzoverder.

Allemaal stellingen naar de buitenwereld toe die wel degelijk waar zijn. Geen mens begrijpt hoe moeilijk dat wel is voor iemand met de handicap autisme. Mensen met de handicap autisme hebben de goede eigenschap van eerlijk te zijn, hebben de gave om to the point te zijn, hebben de gave om hun beloftes na te komen enzoverder. Vraag je hun mening dan krijg je hun eerlijke mening en wordt er niet naar de mond gepraat! Vraag je hoe het met hen gaat dan krijg je niet het algemene verwachte antwoord dat alles goed gaat. Zeggen ze zus dan blijft het zus!

Nog een hele lijst van deze fantastische eigenschappen kan ik hier neerschrijven. Allemaal eigenschappen die men mist in de buitenwereld. Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat de buitenwereld zich moet aanpassen aan hen en niet omgekeerd? Is de buitenwereld dan zo bang van alles dat niet hypocriet is?

Zoon zegt de laatste tijd dat hij in feite trots is op zijn autisme. Hij bedoelt daar dan mee dat hij tenminste van zijn woord is, dat hij tenminste eerlijk is, dat hij niet schijnheilig is.

Zijn plaat blijft de laatste tijd weer hangen op veel van deze dingen die zich voordoen op school. Als voorbeeld zullen we even de gepikte kok schoenen nemen. Eerst krijgt hij naar zijn voeten dat zijn naam er niet in stond. Volgens zoon speelt dat geen rol omdat die schoenen toch achter slot en grendel staan in kastjes. Leerkrachten moeten dan ook die sleutel niet uitlenen aan anderen! Daarna een heisa van wat doen we, nieuwe schoenen kopen of krijgt hij er nieuwe van de school. Ok; hij krijgt er nieuwe van de school. Hups even schoenen gaan bestellen. Daar krijgt hij te horen dat hij geen schoenen krijgt maar moet betalen. Tiens zoon is overstuur want die leerkracht zei van wel. Weer een hupsasa rond die schoenen. Ondertussen zijn we al een maand verder en zijn er nog steeds geen schoenen verschenen... De opmerkingen rond geen schoenen blijven echter bestaan.

Een typisch voorbeeld van hoe onlogisch dit allemaal is, van geen communicatie, van onduidelijkheid, van oneerlijkheid.

Tweede voorbeeld. Sinds vorig jaar is er sprake van een proefstage rond grootkeuken. De argumenten via de school zijn de problemen met de enkel en of hij dit wel aankan in de toekomst. Naar alles wat we doen rond die enkel hebben ze geen oren, ook niet naar het gegeven dat dit zoon zijn droom is. Toch heeft hij goede punten op zijn rapport en krijgt ook in de agenda goedjes en zeer goedjes tijdens die lessen. Aan hem wordt gezegd dat als hij zo verder werkt, er geen proefstage zal komen. Mama kreeg echter van de week een mail van school om eens te komen praten over een proefstage??? Mama vertelt dit aan zoon en we krijgen meteen een tirade van hoe schijnheilig en oneerlijk ze wel zijn op school. Hoezo proefstage? Waarom zeggen ze dan dat alles goed gaat? Waarom krijg ik dan complimentjes over mijn snijtechnieken? Waarom zeggen ze dat dan niet aan mijzelf?

Zo gaat het blijkbaar over heel de lijn.

Derde voorbeeld:Einde vorig schooljaar had men besloten om zoon op een laptop te laten werken daar zijn geschrift onleesbaar is en blijft. Begin dit schooljaar verscheen er dan ook een laptop. Spijtig genoeg blijkt die laptop kuren te hebben en typt die vanaf een bepaalde letter geen letters maar cijfers. Tot vorige week was dit nog steeds niet opgelost.

Dit jaar heeft zoon de indruk dat de leerkrachten een pik op hem hebben. Op een keer zegt hij hier iets van aan een leerkracht en thuis komt hij te vertellen dat die leerkracht hem antwoordde: dat is omdat ze jou meer willen leren. ???? Natuurlijk stelt men zich daar vragen bij, natuurlijk begrijpt zoon der niks van!

Mama probeert alles in de context te zien en begrijpt dat zoon zijn belevenis ervaart en voelt. Mama begrijpt ook hoe verkeerd ze op school zijn met zulke houding naar iemand auti toe. Natuurlijk is dit allemaal niet bevorderlijk voor het goede humeur in huis en op school.

Mama's mening over die proefstage is ook niet positief. Ik vraag me af wat ze willen bereiken? Als het over die enkel gaat en de vraag of hij fulltime gaat kunnen werken dan heb ik daar geen antwoord op en ik geloof dat niemand dat heeft. Ook is hij niet verplicht om fulltime te werken. Ook wordt die enkel opgevolgd en wordt er misschien nog geopereerd. Een proefstage vanuit die hoek is dus flauwe kul. Als het gaat om zijn handicap en de sociale vaardigheden dan kan mama zien dat die proefstage nuttig zal zijn. Als die proefstage er komt om hem te leren en niet om hem in een andere richting te dwingen (dat gevoel krijgen we hier allemaal) dan zal dat nuttig zijn. In feite vraag ik me af of het niet een beetje pesten is. Zoon heeft na een hele dag keuken veel pijn in die enkel. Bij een proefstage wordt het elke dag een hele dag keuken. Ik kan er niet voor 100 percent achterstaan. Mama wacht het gesprek op school af.

Deze blog is dus geen ode aan de school maar typische voorbeelden van hoe het werkt in de buitenwereld. Hoewel ik hoog oploop met deze school merk ik dat er toch weer bepaalde leerkrachten zijn die het auti zijn niet helemaal begrijpen. En zoals zoon zegt en aanvoelt, waar is hun communicatie. Wie is er hier auti?

 

 

09:44 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

08-10-10

Onvoorstelbaar!

Vandaag zat de goedkeuring voor de verhoogde kinderbijslag in de bus. Een echt mirakel!

Ik schrijf hier nog een volgende blog over.

19:00 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-10-10

gamen

Televisie, psp en dergelijke zijn de dagelijkse bezigheden van zoon. Het minder aangename voor alle partijen is dat zoon alle spelletjes direkt uitspeelt. Natuurlijk wil hij dan sito presto een nieuw spel. We kunnen echter niet elke week een nieuw spelletje kopen want dan zijn we arm aan die dingen. Het probleem hier is dan weer het geduld tot er een nieuw spel gekocht wordt. Zo horen we dan weer van de ochtend tot de avond nog maar alleen hoe hij zich verveelt zonder spelletje, hoe graag hij dit of dat spel wil maar dat hij dat dan toch weer direkt uitspeelt en het is tijd wordt dat ze een super moeilijk spel maken. Tot op de seconde weet hij ook hoe lang hij erover deed om een spel uit te spelen. De conversatie van de dag tot hij weer met een nieuw spel kan beginnen. Halelulja, hij krijgt vandaag zijn zondag. Dat betekent dat we vanmiddag na school sito presto een spel moeten gaan kopen. Daar begint dan het kiezen van een spel, ook niet iets dat op 5 minuten geklaard is. De winkel waar hij die spelletjes koopt, daar mag je spelletjes wisselen binnen de zoveel tijd. Wat denk je dat we moeten doen? Zo is hij in de tijd 4x over en weer gelopen met een nieuwe play station, verschillende malen spelltjes gaan ruilen. Immers als we een nieuw spel kopen en we zijn buiten de winkel dan gaat hij het cdke of wat het ook al is, tot in de kleinste milimeter keuren. Gehgarandeerd dat hij een ietsiepietsie krasje of iets dergelijks vindt. Ik verplicht hem dus om dit in de winkel na te kijken om deze ongenoegens te beperken. Ongenoegens? Zeg maar een bijna crisis in huis als hij toch iets vindt op dat spelletje. Speelt hij het spelletje uit diezelfde dag, ook dan kunnen we terug gaan ruilen.  Ik ben dus een beetje bang van spelletjes kopen :-) Niet aan toegeven? Makkelijker gezegd dan gedaan. Of je het nu gelooft of niet, als er iets mis is met zo een spelletje volgens hem, lijkt het wel of de wereld vergaat en zullen we het geweten hebben. Vanmiddag weet ik dus wat te doen. Spel gaan kopen, in de winkel veeeeeel geduld hebben tot hij gekozen heeft, spelletje ter plaatse nakijken en een paar afspraakjes maken zodat ik geen drie keer terug moet naar de winkel. Ook belangrijk is afspreken dat we nog andere boodschappen moeten doen na het kopen van dat spel. Zoniet dan moeten we stande péde naar huis zodat hij kan gamen.

Is er iemand die een spel kent dat niet direkt is uitgespeeld door een game verslinder?

09:07 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |