24-06-09

school

Gisteren kwam hij thuis en vertelde van zijn gesprekje met de logo juf. Mama, ik mag mijn boeken niet houden. Het ging tussen mij een andere klasgenoot, wie de beste van de klas is. Ik ben het geworden om dat die andere tekent in zijn boeken. Mama, die tekent de hele tijd en kan goed tekenen. Maar al zijn boeken staan vol tekeningskes. Hij heeft nu een oplossing gekregen en heeft een apart schriftje om op te tekenen zodat hij niet meer in zijn boeken tekent. Ik mama, mijn boeken zijn slordig en mijn geschrift is echt soms onleesbaar. Veel rood maar dat is dan omdat ik zo slordig schrijf niet omdat ik veel fouten heb. Ik ben het dus geworden mama, maar ik vind het niet fijn. Ook mijn kookboek moet ik afgeven. Toen ik hem vroeg of hij daar dan geen kopy's van kon krijgen, zei hij ja de logo juf en ik hebben dat al afgesproken maar ik zal ze er nog eens aan doen denken. Ik heb hem alvast gezegd dat hij niet teleurgestld moet zijn maar juist trots dat hij gekozen is. Toen klaarde zijn gezicht toch op.

Waarom vertel ik nu zo letterlijk wat hij me vertelde.

Ik vind het gewoon fantastisch dat de kinderen in type 7 een oplossing mee krijgen, althans ze leren er zelf over nadenken, bij problemen. Ze worden niet gestraft omdat ze tijdens de les hun boeken vol tekenen maar zoeken samen met de leerkracht naar een aanvaardbare oplossing. Een goed voorbeeld van hoe type 7 onderwijs zich onderscheid van ander onderwijs. De waarde die ik hier aan hecht is groot. Zoonlief zelf heeft dit schooljaar dan ook helemaal niet het gevoel dat hij minderwaardig is, dat hij constant gestraft wordt en dat ze op school oneerlijk zijn. Zeg nu zelf, toch fantastisch als je kind er gelukkiger op wordt. Ik ben dan ook vol lof naar de school toe dit jaar. Zoonlief is dit jaar, elke dag graag naar school gegaan. Zonder angst voor een leerkracht of het onbekende. Zonder liever dood te willen zijn dan nog 1 dag naar die stomme school te moeten gaan, zoals hij op een vorige vorige school zei. 6 jaar had ik een kind dat in een hel leefde op school en ik overdrijf echt niet! Die tijd is alvast voorbij!!

Ik had graag aan sommige ouders met dit blogje laten zien, hoe belangrijk het is dat onze kinderen zich goed voelen. Wat op schools vlak presteren is, zie ik dan liever een beetje verwaarloosd. Alle negatieve emoties die erbij komen omdat men je kind niet begrijpt of omgekeerd, hebben zowizo een invloed op schools vlak.

11:10 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.