15-01-09

Betweters

Ik kom de laatste tijd weer veel mensen tegen die alles in twijfel trekken qua het autisme van mijn zoon en andere normale begaafde kinderen met autisme. In feite is het onvoorstelbaar hoe velen nog steeds niet genoeg op de hoogte zijn van autisme en hierdoor die vooroordelen hebben.

Je hoort dan: Waarom zet je die op bijzonder onderwijs, tussen al die debielen? Erg ook,  hoe mensen nog steeds over bijzonder onderwijs denken!! Volgens die velen is het nog steeds een schande of een achteruitgang als je kind naar bijzonder onderwijs gaat. Zo spijtig dat op die manier, vele kinderen hun toekomst in gevaar komt, omdat die ouders stijfkoppig blijven volhouden aan hun ideaal beeld voor hun kind. Ik vraag dan altijd wie het nog moet waarmaken, zij of hun kind...Natuurlijk wil elke ouder , de beste toekomst voor hun kind. Alleen is het realisme soms ver te zoeken...

Je hoort dan: Die heeft geen autisme want die praat! Is die autistisch? Hij kijkt toch naar je?  En ga zo maar weer verder...

Aan deze mensen geef ik de boodschap om eens even te gaan kijken in de links over autisme.

Naar ons onderwijs toe, daar loopt ook niet alles van een leien dakje. Iemands zoon, schrijft zich in, op een school waar ze een type 7 afdeling hebben. Pas in augustus wordt ze ervan op de hoogte gebracht dat er niet genoeg inschrijvingen zijn voor type 7. Hij kon wel meedraaien in type 1 met een type 7 attest. Om te beginnen was er al niet veel keus meer over om het kind in september op een aangepaste school te zetten, dus ja, hups naar dat type 1, in de verwachting dat men daar dan rekening houdt met het type 7 attest. Type 7 was het ideaal en indien daar geen plek was, zou type 1 aan te raden zijn geweest voor het kind, vanwege de motoriek, zo zei het clb. Mama is dus gerust want haar zoon zit goed, heeft een type 7 attest en de aangeboden beroepen vielen in de smaak. Spijtig genoeg, zijn er misverstanden op school, verveelt het kind zich steendood, wordt gepest en wil met momenten niet meer naar school. Op de ouderavond, vlak voor de kerstvakantie en na verschillende telefonische contacten vanwege de vele ongénoegens op school, komt mama te weten dat de meeste leerkrachten niet op de hoogte zijn van het kind zijn autisme en de verwijzing naar het type 7 attest. Na de kerstvakantie, beginnen de misverstanden weer. Bij opdrachten begrijpt het kind niet waarom zijn werk niet goed was en waarom hij het meerdere malen moet overdoen en de leerkracht hem dan dom noemt. Het kind wordt boos en krijgt de nota dat hij wreed onbeleefd was. De vicieuze cirkel blijft bestaan omdat sommige leerkrachten geen rekening kunnen houden met zijn autisme of er niet van op de hoogte zijn. De motoriek van het kind maken dat hij trager werkt dan de anderen en daardoor krijgt hij geen opdrachten meer in een zeker beroepsrichting maar mag elke les daar kuisen. In de refter moet hij zijn boterhammen afgeven aan anderen of ze beloven hem een pak slaag. Mama heeft dit al meerdere keren gemeld. Mama heeft nu een schooloverleg aangevraagd en kreeg als antwoord dat dit niet het gebruik is in deze school...Haar vraag is nu, hoe kan ik mijn zoon helpen en kan ik hem van type veranderen of naar een beroepsschool over zetten. Die laatste vraag omdat het kind intelligent genoeg is om zelfs technisch onderwijs te volgen maar het autisme is aanwezig en de motoriek die niet in orde is. Op type 7 is geen plaats, op deze school verveelt het kind zich qua leerstof en krijgt geen kans in het beroep waar hij in verder wil omdat hij te traag is volgens de leerkracht. Een dilemma dus.

Dit verhaal om even aan te geven dat er nog veel misloopt in onze maatschappij! Ik hoop voor dit kind en de vele anderen kinderen in een gelijkaardige situatie dat er verandering op til is!

Ik hoop dat de veroordelers in onze maatschappij hun oogkleppen kunnen verwijderen!

09:12 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Bijzonder onderwijs Ze doen niets anders dan benamingen veranderen omdat ze niet correct zijn. Volgens mij is "bijzonder onderwijs" er ook één van, van die niet correcte. Ze zouden dat beter aangepast onderwijs noemen.

Wat de mensen dan niet weten als ze iemand zien die autistisch is maar niet zien dat hij/zij autistisch is, is al de moeite en de inspanning die er aan vooraf ging.

Dus eigenlijk zijn die domme opmerkingen een pluim op jouw hoed, al zijn ze zo niet bedoeld en die mensen zouden beter hun bek tussen hun pluimen houden.

Gepost door: ms | 15-01-09

School Als ik dit zo lees dan boffen we toch met de school waar onze Chim zit. Hij heeft het moeilijk met taal en ze doen er echt ALLES aan om hem toch maar te kunnen helpen. Volgende week hebben we een vergadering met de juf, clb, logo van 't school en de thuis logo. Dat allemaal om zijn probleem te bespreken.

De laatste week wou hij niet meer naar school omdat hij zich vergeleek met anderen die veel beter konden lezen. Onmiddellijk slaat men alarm en bekijkt men wat men kan doen.

Dit om even te illustreren dat byzonder onderwijs ook zijn goede scholen heeft. Nogmaals, we boffen maar dat onze Chim op zo'n goede school zit ...

Gepost door: praterke | 15-01-09

De commentaren zijn gesloten.