25-10-08

Rapport

Gisteren kregen we het eerste rapport.Niks nieuws lees ik daar qua gedrag.Ieder schooljaar komen dezelfde dingen.De sportmeester heeft zich aan zijn woord gehouden wat betreft zijn uitspraak dat het bal incident ten nadele van zijn rapport zou zijn.Volgens hem is mijn zoon een achterbakse pester en als er iets niet naar zijn zin is,dreigt hij de anderen af en hoe positief mijn zoon zich ook profileert naar hem,zal hij dit nooit door de vingers zien.Zowat de negatiefste commentaar van het hele rapport.Wat de andere commentaren betreffen daar kan ik achterstaan en zie die dingen ook zelf.

Bij praktisch elke leerkracht komt er als negatieve: geeft kritiek(commentaar) naar zijn medeleerlingen toe en flapt alles eruit wat hij denkt,babbelt teveel tijdens de lessen, enkel aandacht op eigen taak is moeilijk,heel snel afgeleid naar omgeving,moeit zich teveel met anderen.

Positief is dan weer: meestal beleefd en vriendelijk,vraagt hulp waar nodig,werkt goed mee,is enthousiast,komt graag naar school en wil bijleren.

Sociale vaardigheden:Ziet niet altijd zijn aandeel in conflicten,kan goede voorbeelden geven bij basisgevoelens kan goed verwoorden hoe hij zichzelf voelt bij pesten maar kan zich niet inleven in de gevoelens van anderen,de theorie lukt maar in de praktijk niet altijd,vaak eigen ideeen in hoofd waar hij een ander van wil overtuigen,wil steeds zijn gedacht zeggen en valt hierdoor anderen in de rede,luisteren naar anderen is moeilijker,komt vaak niet op een gepaste oplossing,eigen buitenkant beschrijven is niet makkelijk,kijkt niet graag in de spiegel.

Alles wordt uitgedrukt in zeer goed,goed,voldoende of onvoldoende,de onvoldoendes van mijn zoon zijn orde en aandacht.Veel zeer goedjes voor zijn houding tov de leerkrachten ,hulp vragen waar nodig.Voor de rest is alles verdeeld onder de goedjes en voldoendes.

Ik concentreer me op het rapport naar het gedrag van mijn zoon.De sociale vaardigheden zijn belangrijk! Zoals ik al zei,vertellen ze me niets nieuws.Het grote verschil op deze school ligt erin dat ze hier daadwerkelijk op een positieve manier werken met mijn zoon en hij hier de zo nodige sociale vaardigheden krijgt.De commentaar van die sportleerkracht die laat ik opzij.Mijn zoon is alles behalve achterbaks en hij zal altijd luidkeels zijn commentaar verkondigen al staat er morgen de koning bij.Meneer de sportleraar kan misschien zelf even wat sociale vaardigheden en psychologie gaan volgen.Ik dacht niet dat kinderen opvoeden gepaard ging met schopbewegingen naar de kinderen toe met uwe maat 46 en dat het woord klootzakken zeker niet gepast is in de aanwezigheid van kinderen.Met leerkrachten als die sportmeester hebben we in de loop der jaren al wel meer ervaring.Typische voorbeeld van hoe het niet moet.Bij deze mijn rapport naar de sportleraar toe.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het rapport heel eerlijk en reeel is.Mijn zoon heeft nog heel wat werk aan zichzelf.Ik ben er gerust in dat de meerderheid van de leerkrachten op deze school hem hier dan ook positief in zullen begeleiden.

07:22 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.