23-10-08

denkmoment

Gisteren was het sport op school.Wat een les plezier moest zijn werd algauw een straf.In zijn klas zit een meisje en hij komt al van het begin van het schooljaar vertellen dat het miss kwebbel is.Ze doet ,niks dan praten.In feite vond ik het wel grappig omdat hijzelf ook niks anders doet dan praten.Ze wil ook altijd maar bij mij zijn mama en ik heb al 100x gezegd dat ik dat niet wil.Ze is zo opdringerig mama.Evengoed komt hij ook positieve dingen vertellen van haar.Nu moesten ze gisteren met de bal naar elkaar gooien tijdens sport en hij gooit naar haar.De bal komt terecht in haar buik(het gaat hier om een mousse bal).Dat was niet de bedoeling mama maar in plaats van dat ze die bal vangt,steekt ze haar armen in de lucht.Mama nadien bleef die maar zagen en ik had al een paar keer gezegd dat ze me met rust moest laten en ze bleef maar zagen.Ik wil haar die bal geven maar het was wat te hard en ze had pijn.Ik kan me al voorstellen hoe hij die bal in zijn irritatie heeft gegeven.Bruusk dus.De sportmeester boos op hem.De mens heeft gelijk.Alleen werd hij kwaad op de verkeerde manier.Mijn zoon komt dus over zijn toeren naar huis en begint direkt zijn verhaal.Eerlijk vertelt hij wat er gebeurt is en vertelt er ook nog bij dat hij onbeleefd was geweest omdat de meester hem niet geloofde,eerlijk zegt hij dat hij dat niet had moeten doen maar niet begrijpt hoe een moussen bal zo pijn kan doen en als de anderen eens op een ander gooien en men roept a dan zegt de meester,seg dat is maar een mousse bal hoor..De meester had hem echter een 4 g'tjes systeem gegeven om in te vullen.Dat systeem dient om hen inzicht te geven in wat er verkeerd liep.Ze vullen daar in wat er volgens hen gebeurt is en ze overlopen dat dan samen. Mijn zoon begint eraan en krijgt te horen dat hij weer niet zijn versie moet invullen en niet rond de pot moet draaien.Fout nr 1 van die leerkracht.Na het invullen begint die meester van alles door te krabben wat mijn zoon schreef en vult daar iets anders in en zegt erbij en dat moet jij nu eens niet lezen.Fout nr 2.Normaal wordt dit systeem overlopen met het kind zodat ze hun aandeel erin zien .De waarde van dit systeem is groot en op deze manier gaat die verloren.Die meester sprak niet maar riep.Ook had hij gezegd aan mijn zoon dat zijn moeke maar weer eens een briefke moest schrijven nu.Als je het mij vraagt...Ook had die meester er nog bij gezegd dat dit zijn rapport zou beinvloeden.Het is niet de eerste keer dat mijn zoon een aanvaring heeft met die leerkracht.Volgens mijn zoon is die leerkracht een leugenaar,gebruikt ongepaste woorden,dreigt.In mijn ervaring weet ik dat mijn zoon niet liegt en hij zijn gepeperde mening altijd klaar heeft.Thuis dus,kreeg ik de hele tirade over de oneerlijkheid,over dat hij van de meester de waarheid niet mocht invullen op zijn 4 g'tjes want deze had gezegd dat hij niet zijn versie mocht noteren.Mijne zoon neemt dat weer letterlijk en durft dus niet meer te schrijven wat hij wou schrijven.Dat hij de veranderde tekst van de meester niet mocht lezen op zijn 4 g'tjes blad daar kan hij ook niet aanuit.Dat de meester me moeke noemde was ook een probleem dus had mijn zoon geantwoord,ik heb geen moeke .Toch waar he mama,ik heb een mama en geen moeke.Hij vond het verschrikkelijk dat die meester mij moeke noemde en dat die meester op die manier over mijn briefjes sprak.Ik schrijf zoals gevraagd dan ook alleen maar briefjes die nodig zijn ivm zijn medicatie of enkel en als mijn zoon met een ei zit waar hij niet aanuit kan of zich wreed onrechtvaardig behandeld voelt waarop hij dan weer verbale agressie vertoont.Net als gisteren dus.Hij komt me eerlijk vertellen dat hij aan de meester heeft gezegd na een aantal pogingen zijn verhaal te doen en de meester hem niet geloofde: Tja dat is dan uw zicht en niet dat van mij,oké.Na de les moest die meester ook nog eens de opmerking maken dat de sportles heel leuk was en dat dat misschien zo was omdat mijn zoon er niet mee aan deelnam.In zijn boosheid antwoord hij daarop,pft, wat kan mij nu die sport schelen.Typisch mijn zoon.Mama,zegt hij,dat is niet waar want dat was voor mij een grote straf dat ik niet mocht mee doen maar ik was zo boos dat ik dat dan maar heb gezegd.Mijn zoon is bang van die meester.Hij vertelt me dat die meester dreigt.Als ze naar het zwembad stappen zegt die meester bv, voor mij stappen en al wie achter mij stapt krijgt mijne 46 onder zen voeten.De meeter maakt dan af en toe het schop gebaar naar de kinderen die niet stappen of aansluiten op weg naar het zwembad..Mijn zoon ziet die dan al shotten.Klootzakken zou ook een woord zijn dat die gebruikt in sommige omstandigheden.Mijn zoon is hierover dan ook zeer verontwaardigd als hij me dit vertelt en zegt in volle overtuiging,mama sorry he maar ik vind dat dit niet kan.En of hij gelijk heeft.Ik vraag hem waarom hij daar niet gaat over praten op school en mijn antwoord is dan,mama precies of ze gan mij daar geloven en ge weet mama,ze trekken dan toch party voor de meesters hé.Bijkomend resultaat van gisteren.Wil niet meer mee naar de sportklassen!! Die meester gaat immers ook. Wat ik uit heel het verhaal hoor is dat mijn zoon een fout is begaan en daar moest hij van op de hoogte gebracht worden zodat hij dan ook volledig snapt dat dit agressie was en dit gedrag niet getolereerd wordt.Hij is verbaal agressief omdat hij zich onrechtvaardig behandeld voelt en begrijpt niet dat dit de zaak nog erger maakt. Alles heeft nu net de omgekeerde reactie gehad.Hij ziet meer de fouten van de meester,is nog bozer geworden omdat hij het gedrag van de meester niet begreep en hij er bang van is.Ik neem zijn angst dan ook serieus want ik weet dat dit voor hem echt is.Die meester had hem vernederd tegenover de lieve juf van het secretariaat ,zo vertelde hij me ook.Bijkomend is daar ook voor mijn zoon dat die lieve juf hem nu niet meer lief vind.Ik weet niet of ik hier duidelijk heb gemaakt wat ik in feite wil aangeven.De impact van zulke dingen op mijn zoon.Zo erg in feite omdat dat 4 g'tjes systeem hem anders op een goede manier beinvloed.Hij na een goed gesprek terug rustig is en zijn straf dan ook aanvaard.De manier waarop het gisteren gebeurde was helemaal fout.Daarom is het dan ook belangrijk dat ik daarvoor even contact met de school heb.Ik wil voorkomen dat mijn zoon zijn vertrouwen verliest ,ik wil dat mijn zoon op de goede manier begrijpt wat zijn aandeel is en dat hij de rest van de dag zijn rust en vrede vindt.Ik laat helemaal niet na mijn zoon te wijzen op zijn ongepast gedrag en uitspraken.Hij vindt het dan ook ok dat ik met de school contact neem en zou zelf graag een neiuw 4 g'tjes gesprek hebben met de juf waar hij die gesprekken mee heeft.Zijn boosheid over de onrechtvaardigheid blijft.Ik ben is curieus.

06:51 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Oh jawel Het is klaar en duidelijk wat je bedoelt. Maar als jij zegt dat je de oorzaak zoekt bij je zoon, zou ik toch niet vergeten van eens naar miss kwebbel te kijken. Niets zo vervelend als iemand die zich opdringt. Een mens wordt er zenuwachtig van.

En ik vind dat je groot gelijk hebt dat je contact opneemt. En dat van dat "moeke" zou ik ook niet zomaar over zijn kant laten gaan. Dat klinkt zo precies of die vent jou een bemoeial vindt. Mijn opinie hé !

Gepost door: ms | 23-10-08

De commentaren zijn gesloten.