17-06-08

onrechtvaardigheid=flippen

Weer een misverstand op school dat nog maar eens uitgedraaid is op verbale agressie naar de leerkracht toe.

Ik praat mijn zoon zijn gedrag niet goed maar ik kan weer wel zien waar het vandaan kwam.In feite stoken die leerkrachten een vuurtje dat ze dan ook verder aanhouden en zo blijven we in de vicieuze cirkel zitten die dan ook weer een aantal dagen niet doorbroken wordt.

De volgende situatie heb ik met de betrokken kinderen besproken en geen van hen begrijpt waarom mijn zoon uit hun spel werd gehaald om gestraft te worden.Volgens een leerkracht was er 2x een conflict tijdens hun basketbal spel.Volgens de kinderen waren ze gewoon aan het spelen.Basket bal is de bal in handen krijgen en dat was er dan ook gaande.Plots haalt een juf mijn zoon uit het spel en neemt hem mee.Niemand begrijpt waarom en mijn zoon reageert.De juf begint over haar zonen van 18 jaar die basketbal spelen en dat ze aan de zijlijn staat te kijken naar hun spel en dat ze nog nooit heeft gezien dat je de bal afpakt tijdens basketten.Mijn zoon reageert daarop met haar te vertellen dat hij geen 18 is .De andere 2 kinderen begrijpen niet waarom hun spel wordt onderbroken en proberen haar te zeggen dat er niks is dan alleen spelen.Naar gewoonte zijn ze dus doof (de juf).Van het ene kwam het andere en mijn zoon is heel boos op haar omdat hij niet begrijpt waarom hij straf krijgt.Hij gooit zelfs zijn jas naar haar hoofd en wordt heel onbeleefd.Resultaat,juf nog bozer en de passerende leerkrachten ook.Ik kan alleen maar zeggen dat ik de boosheid van mijn zoon begrijp en heel die situatie herken wanneer hij zich onrechtvaardig behandeld voelt.Zijn onbeleefdheid en agressie nadien komen ergens van .Ik praat dit helemaal niet goed,pas op,maar ik kan hem begrijpen.Nu moeten jullie weten dat er juist een voetbal match was georganiseerd voor de schoolverlaters.Mijn zoon heeft er voor getraind ,was weer over enthousiast en heel het weekend bestond er niks anders dan die match.Zijn straf:niet meedoen aan die match.Erg in feite als je ziet hoe een juf die situatie in de hand werkt door zich een verkeerd beeld te vormen van een spel.Het typische hier is dan ook weer de onrechtvaardigheid die zo een crisis uitlokt.Daarbij komt dat hij alleen maar die onrechtvaardigheid ziet en niet zijn ongepaste gedrag nadien.Hij vraagt zich af of hij niet beter stout kan zijn ,want of hij nu iets heeft gedaan of niet,straf krijgt hij toch.In het kort,hij begrijpt niets van heel die situatie.Hij had niets gedaan maar mocht niet meer meespelen en moest over iets praten waar hij niet van wist wat.De nota aan mij zegt dat ze hem meenam om alles uit te praten maar dat dit niet gelukt was.Tja volgens mij heel normaal dat je niks kan uitpraten als je niet weet wat je verkeerd deed of zelfs niks verkeerd deed.Heel die situatie escaleert op de manier van:mama,waarom?Zijn plaat blijft hangen,zijn boosheid naar die juf blijft.Volgens hem moet die juf aan hem haar verontschuldigingen aanbieden want ze heeft hem voor niks gestraft.Ik geef volmondig toe dat mijn zoon zijn gedrag niet kan maar nogmaals kan ik zien waar dat vandaan komt.De andere kinderen die erbij betrokken waren,wel die hun plaat blijft ook hangen want ook zij begrijpen niet waarom ze niet verder konden spelen.

Na een gesprek met zijn mentor,begrijpt mijn zoon dat hij onbeleefd was en gaat dan ook zijn verontschuldigingen aanbieden aan die juf.De juf:Tja manneke,dat is wel wat te laat dus ik aanvaard uw excuses niet.Nu weet mijn zoon helemaal niet meer wat er nog van hem verwacht wordt.

Wat een juf toch allemaal kan aanrichten,denk ik dan.Spijtig genoeg kunnen zij zelf dan ook hun aandeel niet zien in zo'n crisis situatie.

Mijn zoon gaat vandaag naar school met het gevoel dat hij vandaag weer straf gaat krijgen.Volgens hem bestaat er niks anders dan straf of je nu braaf bent of niet.Wat ik verwacht is dat ze hem een praatje laten maken met de logo juf.Zij is de enige die hem kan doen inzien waar het verkeerd liep en hem dan ook een begrijpende uitleg verschaft.1 van de kinderen gaat vandaag mee naar de meester waar je mee praat,vertellen dat hij niks verkeerd deed en dat ze alleen maar aan het spelen waren.Als alles naar gewoonte gaat op school,volgen er verdere straffen van andere leerkrachten voor hetzelfde gebeuren waar hij die dag al voor gestraft werd.Het resultaat zal dan weer een kind zijn dat verbaal reageert waarop verdere straffen volgen.De vicieuze cirkel blijft dan gesloten.

Ik vraag me af wat een kind leert uit zulke situatie?Volgens mij juist het tegenovergestelde.

09:25 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Kinderen hebben hun eigen spelregels en zolang er geen ruzie is, moet de juf dan toch niet tussenkomen?
Vind ik niet schoon eigenlijk

Gepost door: zinzia | 19-06-08

De commentaren zijn gesloten.