12-04-08

Een beslissing

Gisteren heb ik de beslissing genomen om mijn zoon niet meer te laten gebruik maken van dat avondbus vervoer.Ik ga hem nog liever zelf halen dan dat ik hem blijf blootstellen aan heel die cinéma.Ik heb dus gisteren naar school gebeld om dit te melden.De maat is vol.De persoon waar mijn zoon op gesprekjes moest komen ivm die bus begreep me.Ik weet dat deze man ook heel erg zijn best deed om de begeleiding van de bus op de hoogte te brengen van mijn zoon's problemen en heb dat dan ook gezegd.(normaal mocht hij terug op die bus maandag)Volgende week gesprekje met de direkteur.Laat ons hopen dat die man even begripvol is en kan zien dat heel die toestand uit de hand gelopen is tot op het rapport.

Even over de iq testen.Zoals ik al zei blijkt het iq van mijn zoon veel lager te zijn nu dan voorheen.Er zijn een hoop verklaringen voor die ik even wil beschrijven.De vorige test was de wisk-r,een test waar het verschil tot 10 punten lager kan zijn.Zijn iq was daar 94.Men heeft nu een andere test gebruikt,wat ook normaal is omdat,als men steeds dezelfde tests gebruikt,de kinderen zich de voorgaande zouden kunnen herinneren en op die manier dan weer een ander beeld kunnen geven van het iq.De vorige test is hem individueel afgenomen wat maakt dat de concentratie sterker was en de overige stoorzenders werden buitengesloten.Met de vorige test werd rekening gehouden met het niet begrijpen van de opdrachten.Deze nieuwe test is in groep  afgenomen.Hij scoort nu 81.Als men nu gaat vergelijken met de vorige test en het verschil dat men daar kan hebben,als we dan even redeneren dan zou zijn iq 84 kunnen geweest zijn.Een iq test is ook een momentopname en zegt in feite weinig of niets over de totale intelligentie.De tests die verder werden afgenomen laten dan weer zien dat hij toch binnen het normale presteert .De discussies rond dat cijfertje laaien dus hoog op.Zeker niet van mijnentwege.Ik blijf hier heel realistisch in.Ik denk soms zelfs dat dit cijfer aan de andere kant weer veel verklaart qua kleutergedrag en dergelijke.Het spijtige is dat scholen bv zich blind staren op die cijferkes en niet verder kijken dan hun neus lang is.Zo ook zijn leerkracht dus,die zich irriteert aan het nieuwe lagere iq cijfer en bij hoog en bij laag blijft zeggen dat mijn zoon hierin ondermaats heeft gepresteerd.Voor de nieuwe school zou dit een reden kunnen zijn om hem niet toe te laten (wat niet gebeurd maar naar wat ik hoor toch vragen zijn rond gerezen)De vraag is ook of ze hem een nieuwe test zullen laten doen.Ik zou zeggen,mensen laat het even zo,als het weer in groep gebeurt,hij de opdrachten niet begrijpt of zoals hij gewoon is,de opdrachten half leest en reeds begint met ze in te vullen,hij zich weer niet kan concentreren omdat er teveel prikkels zijn,scoort hij waarschijnlijk weer een ander cijfer.Of we naar dat cijfer ons hoofd moeten laten hangen is een andere vraag.Ik heb trouwens veel liever dat men hem niet,zoals zijn leerkracht,onder druk zet omdat hij het beeld geeft van intelligenter te zijn dan hij is.Iedereen weet dat mijn zoon uitdagingen nodig heeft,dat zijn interessevelden even anders liggen dan de gewone leerstof,dat als hij niet gemotiveerd is er niks van terecht komt.Neem hem echter mee naar een wetenschappelijk museum en hij wandelt  er buiten met een hoop gegevens die anderen als men hem daarover hoort vertellen,doet achteroverslaan.Heel dikwijls hoor ik,amai das ne slimme gast seg of waar heeft die dat geleerd,dat wist ik zelfs niet,als we in een politiek debat zitten heeft hij alles gehoord en gaat mee redeneren,zijn mening daarover geven en wees maar gerust dat we dan op 1 lijn zitten.Als we tussen mensen zitten die dialect praten,hij ook.Zitten we tussen mensen die hoge woorden gebruiken,hij ook.Ik denk dat hiermee alles gezegd is.Zoals de kinderpsychologe in de tijd zei:het autisme doet alles zo anders lijken,zo ook de intelligentie.Het enige waar we zeker van zijn bij wijze van spreken is dat hij geen bijkomende verstandelijke handicap heeft.Ik laat alvast mijn zoon zijn wie hij is.

07:51 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.