09-02-08

Verwarring all over

Ja ,ik heb het nodig om hardop te denken.Wat betreft die intake gisteren vooral.Zoveel vragen en zo onverwacht in feite.Even ook over de bedenking vol-,half pension of logé.Ik heb dat antwoord gekregen op mijn vraag van bv :leren oversteken en dergelijke.Op school,als logé dus gaan ze in op het verkeer, semi-internaat als half pension gaan ze hier weer stapje verder op in en in internaat als vol pension gaan ze hier weer een stapje verder .Dat was in feite wat men bedoelde met al die vergelijkingen.Met momenten voelde het gesprek aan als een test om te kijken of mama wel weet wat autisme is(ik zeg voelde !),of de verwachtingen niet te hoog zijn van zowel mama als kind enzovoorts.Waar ik van schrok is dat er in feite weinig of geen tijd zal zijn om gesprekken met ouders te voeren buiten de 3 ouderavonden en de agenda.Na het gesprek voelde ik me op alle gebied een beetje verhoord en niet geinformeerd.Op mijn vraag van,stel dat het kind zich hier helemaal niet goed voelt,kan hij dan nog terug overstappen naar beroeps(van buso naar beroeps dus),kreeg ik in feite geen rechtstreeks antwoord maar wel de wedervraag waarom het dan niet eerst andersom te doen.Ook is er wel gezegd dat men van buso wel degelijk terug naar beroeps kan maar de juiste info hierover mis ik.Zoals altijd,denk ik na een gesprek nog na over wat er gezegd is en ik moet zeggen dat ik nu toch wel met nog meer vragen zit.Pas in maart of AL in maart krijgen we dus een antwoord of er een plaatske is.Zoniet dan moet ik mijn hoofd nog breken over een beroepsschool .Ik denk dat ik is eerst mijn eigen vragen moet beantwoord krijgen eer ik een goeie beslissing kan nemen.Het gaat niet alleen om welke school maar ook om zal het kind zich er goed voelen en wat is het aanbod concreet.Dan spreek ik niet over de beroepsgerichte dingen maar over het autisme.Zelfs al zouden we half- of vol pension willen,deze zijn al allemaal bezet.Dus we moeten het zowizo doen met logé.Zelf had ik zoiets van aha,eindelijk misschien een plaatsje in type 7 en dan leren ze hem omgaan met dit en dat .Blijkbaar lagen mijn verwachtingen daar dan toch te hoog.Begrijp me niet verkeerd,type 7 zal zeker anders omgaan met hen en de klasjes zijn zeker kleiner.Allemaal voordelen dus.Nog steeds vind ik sociale vaardigheden belangrijker dan intelligentie en zal het aanbod daarvan zeker hoger liggen n type 7.Als ik dan kijk naar de 2 verschillende scholen type 8 dan zie ik dit jaar een grote positieve vooruitgang,wat dan weer dankzij de gekende problematiek in de nieuwe school en semi internaat.Alles hangt (gewoon) af van wat een school te bieden heeft.Zijn ze op de hoogte van autisme,is er begeleiding,kunnen ouders er terecht waar nodig om leerkrachten op de hoogte te brengen van wat moeilijk ligt in de specifieken van uw kind en noem maar op.Wat me ook opvalt is dat er nog steeds veel wordt gekeken naar "meeste gevallen "en wat zien we daar terug in autisme.Spijtig toch,mijn zoon is de babbelaar,de verbaal sterke autist,de gevoelige ,de wanordelijke.Moeilijk blijkbaar om iemand met deze kenmerken bij gelijk welke groep te plaatsen.Autisme SPECTRUM stoornis is het toch.Heeft de (zoals men dat placht te noemen)  typische autist dan (sorry ,ik bekijk dit niet zo maar ik heb dikwijls de indruk dat hier een probleem zit voor anderen)meer hulp nodig dan een andere?Neen toch.Niet alleen dit gegeven maar nog vele andere mensen met ass ondervinden problemen in een juist plaatske te vinden in het spectrum.Vooral de normaal en hoogbegaafden ,hoor ik dan van andere ouders.Ik denk dat ieder van deze ouders zich dezelfde vraag stellen.Waar past mijn kind in ons bv schoolsysteem.Als ik naar mijn zoon kijk dan zie ik iemand die met de nodige kansen wel iets kan bereiken.De intelligentie zorgt ervoor dat hij iets kan leren.Als ik sommigen bezig hoor dan kunnen ze moeilijk alleen wonen,is uit werken gaan ook een probleempunt,is bv autorijden ook een prob en noem maar op.Sorry maar het is niet omdat iemand autistme heeft dat die mens niks kan.Kijk maar is een keer rond.Als ik kijk naar de verschillende beroepen die er zijn en ik kijk daarbij naar de beroepen waar ze individueel kunnen werken of naar de motivatie in een interesse veld.Volgens mij is er niemand meer geschikt om die droom te vervolmaken.Daar waar de interesse ligt en de motivatie er is,halen ze het onderste uit de kan,zijn zelfs perfectionistisch.Als ik nog verder ga en ik kijk naar volwassenen met deze handicap(gekende mensen),zijn de problemen op het werk meestal te danken aan de grappen van de collega's,het onbegrip en de domheid van sommige collega's.Ik weet het,ik hoor het wel paar maal per week,je kan onze maatschappij niet veranderen.Dat is zeker een vaststaand feit,alleen denk ik dan ,onze maatschappij zou zich heel makkelijk kunnen aanpassen aan anderen.Dat hoeft zelfs niet buitensporig te zijn maar kennis bv is al veel,jobs aanbieden waar ze individueel kunnen in werken,duidelijkere afspraken maken .Misschien moet ik mezelf bij het feit neerleggen dat het allemaal niet zo in elkaar zit.Alleen zie ik de frustraties van mensen met deze handicap regelmatig,zij weten wat ze wel kunnen (volwassenen )en waar ze de kans niet voor krijgen.Als men er dan vanuit gaat dat deze mensen meer begeleiding nodig hebben,waarom is het aanbod dan zo klein?Ik kreeg een anonieme reactie in verband met rijbewijs waar ik dankbaar voor ben.Alweer een voorbeeld van hoe we ons kunnen vergissen in wat iemand kan als hij er de kans voor krijgt.Alweer iemand die weet waar sommige dingen moeilijk liggen en waar kan aan gewerkt worden en het dan ook doet.Zoals jullie horen is mijn frustratie groot.Iedereen is uniek,iedereen heeft recht op kansen,iedereen kan leren of men nu deze handicap heeft of niet.Al vanaf de kleutertijd,kregen ik en verschillende ouders te horen dat ons kinderen een laag iq hadden,evenveel kinderen zijn na ermee gewerkt te hebben plots normaal begaafd.Raar toch?Is ieders leven niet een dagelijks leerproces?Ik wil hier nog veel meer neertypen maar ik zal jullie dat even besparen .Ik wil alleen nog even kwijt dat als ik kijk naar de in de loop der jaren verkeerde gestelde uitspraken die nadien ook bewezen werden als verkeerde uitspraken,het goed is geweest dat ik mijn eigen gevoel hierin heb gevolgd en niet elke keer geluisterd heb.Anders had mijn zoon over jaren bij de mentaal gehandicapten op school gezeten.Goed dat er toen een psychologe was die wel degelijk wist dat de oorzaak van de problemen in het autisme lag en niet het iq.Ach ja.....

14:10 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

hallo,
Is dat intake gesprek voor het schooljaar dat gaat komen?Mijn zoontje gaat naar een type 7 onderwijs,en mij hebben ze gezegd dat een kind altijd terug naar het gewone onderwijs kan stappen.De school waar mijn zoontje gaat heeft ook een internaat,maar hij komt elke dag naar huis.wat het onderwijs betreft. ik heb ook lang getwijfeld of ik hem in type 7 zou zetten,maar eigenlijk hadden wij het eerder moeten doen.Hij heeft daar meer kansen om om het onderwijs te krijgen dat hij verdient.Hij zit daar in auti klasje.En de leraresen weten wel veel over ass.Wat sommige problemen sneller worden opgelost dan ik een school in het gewone onderwijs.En alles heeft uiteindelijk zijn voor en nadelen.Wij zijn in elk geval blij dat we die beslissing hebben genomen,ze steken daar veel tijd in die kindjes om hen te begrijpen. De beslissing ligt uiteindelijk wel bij jouw, en jij weet toch het beste wat je zoon aan kan.

Gepost door: Marleen | 10-02-08

De commentaren zijn gesloten.