22-01-08

Vriendjes?

Vriendjes maken is voor ons al niet de makkelijkste zaak ter wereld,voor mensen zoals mijn zoon al helemaal niet.Nogal vlug beschrijft hij anderen als vriendje,terwijl dat vriendje alleen maar misbruik maakt van hem.Ik heb al eens in mijn blog ,onder de titel "pesterijen" zoiets geschreven.We zijn nu al een tijdje verder en nog steeds kan hij geen onderscheid maken in wie zijn echt mijn vriendjes en wie maakt misbruik van dat woord.Soms gaan anderen wel heel ver in dit gegeven en hebben dan ook wel door dat hijzelf niet doorheeft waar ze mee bezig zijn.Ze hebben hem al belachelijk gemaakt,hem op zijn knieen laten zitten en de grond laten kussen omdat als hij dat deed ze dan zijn vriendjes zouden zijn.Hem lichamelijk vernederd onder het mom,jij bent grappig terwijl ze hem vernederen en toch vond hij dat zijn vriendjes,want ze vonden hem o zo grappig.Kinderen onder elkaar kunnen wreed zijn?Het is maar een gedacht.Als je dit voor ons doet ,ben je ons vriendje,klinkt het dan.Dat gaat tot en met het huiswerk voor hen moeten maken.Thuis krijg ik dan een bang kind ,dat maar dat huiswerk wil maken omdat ze anders vervelend gaan doen tegen hem en zijn vriend niet meer gaan zijn .Andersom gaan ze dan weer geniepig te werk en profiteren dan weer van zijn naieve goedheid.Geef jij me even dat w8woord van runescape dan geef ik je die code.Natuurlijk geeft hij dan dat w8woord,alleen gebruiken ze het dan om hem te hacken en van die code komt dan niks in huis.Zijn broek naar beneden trekken ,vinden ze blijkbaar ook heel leuk.De reactie wordt natuurlijk wel gezien,daar mijn zoon en zovelen gelijk hij,het niet in zich heeft schijnheilig te werk te gaan en te wachten tot de leerkracht niet in de buurt is.Vele lichamelijke klachten ,zoals een gespleten enkel,kapotte lip,blauwe borsten enzo...zijn ook aan pesters te danken geweest.Oh mama de kinderen vinden mij schattig met mijn dikke buik en borsten,ze noemen mij een knuffelbeer.Uiteraard leuk zoveel knuffels te krijgen ,was het niet dat hij weer het doelwit werd van blauwe borsten en lichamelijk afbreken.Alleen waren het voor hem knuffels en was hij gelukkig dat de anderen hem schattig vonden.Daarbij nog even een opmerking van een leerkracht dat hij zich moest aanpassen qua lichamelijk contact.Waarschijnlijk heeft die leerkracht geprobeerd hem aan het verstand te brengen dat er iets misliep,alleen begreep hij niet wat de meester nu bedoelde want knuffelen was toch mooi en lief.Al 3 klachtenbrieven heeft hij op de schoolbus gekregen.Wat ze echter weer niet gezien hebben ,is dat wanneer de busbegeleider van de bus stapte ze hem elke dag in zijn borsten en buik knepen.Het geziene wordt uiteraard gestraft,niet het geniepige.Diegene die achter hem zat op de bus,vond het leuk zijn jas af te pakken,als hij dan rechtstond om zijn jas terug te gaan nemen,werd hij bestraft.Na deze onrechtvaardige zet in zijn ogen,hij begreep niet waarom hij gestraft werd en de jassenpikker niet,zet hij een grote mond op naar de begeleider,resultaat een klachtenbrief.Een verhaal van wel hele boeken kan ik hier vertellen.Ook leerkrachten en opvoeders doen onbewust mee aan dit gegeven zoals ik al beschreef in "tikken op het hoofd" en de anekdote van sport alias trappen lopen.De goedgelovigheid en het naieve,het letterlijk nemen ,het immiteren,gewoon hun anders zijn,maakt van hen een makkelijke prooi.Ik mag nog van geluk spreken dat mijn zoon mij alles vertelt en ik dan ook opmerk dat hij het soms zelf niet doorheeft en hem op die manier dan weer kan helpen via een gesprek op school bv.Als ik bedenk dat diegene die niet zo vlot praten,of zij die zich niet kunnen uiten en heel dikwijls dezelfde dingen moeten ondergaan,wordt ik misselijk in hun plaats.En ja,ik heb al straffe verhalen gehoord van ouders die dan toch iets dergelijks hebben vernomen via andere kinderen of school of andere ouders,dat dit wel degelijk gebeurt.Het spijtige is dat het altijd boven water komt als die dingen al een tijdje bezig zijn.Gelukkig zijn ze op de nieuwe school redelijk alert op pestgebied en doen dan ook hun best dit te beperken.Ook even melden dat ook mijn zoon soms conflicten uitlokt zonder het te beseffen,ze zien hun eigen aandeel niet daarin.Meestal gaat dat dan over een verkeerd begrijpen van een boodschap en er dan ook op een verkeerde manier op in te gaan.Vooral het niet weten hoe op een juiste manier iets te verkondigen,het er maar uitflappen of de manier waarop hij iets zegt.Of het nazeggen van wat hij hoort van anderen.Ik denk dan aan die ene leerkracht waar hij van hoorde dat ze de hel van school is en hij in de eerste minuut van die les al direkt hardop verkondigde dat ze de hel van school was.Ook daar wordt hij in geholpen op school.Eens hij dan daardoor begrijpt dat hij hierin een fout heeft gemaakt,zal hij dan ook de eerste zijn zich te verontschuldigen.Heel dikwijls doet hij gewoon wat anderen hem vragen omdat ze dan vriendelijk tegen hem zijn en snapt dan niet waarom ze daarna vervelend tegen hem zijn eens hij gedaan heeft wat ze vroegen.Iedere keer opnieuw laat hij zich vangen,we proberen hem te zeggen dat ze van hem profiteren en toch blijft hij deze zijn vriendjes noemen.Nog veel werk aan de winkel op dit gebied dus.Spijtig dat het zolang heeft geduurd eer ik een school vond waar ze open staan voor autisme en het voor hen allemaal herkenbaar is.Moest hij al vroeger dit aanbod hebben gekregen ,zou hij hierin al veel verder staan.Ook op deze school zijn er nog wel eens misverstanden uiteraard.Alleen heb ik de ervaring dat na dat we hierover gepraat hebben er steeds een oplossing of een verontschuldiging van hun kant  of een werken aan van komt.Fantastisch toch.Hoe boos ik soms kan zijn,hoe erg ik de eerlijkheid van deze school evengoed aprecieer.Zelfs de leerkrachten waar ik wat negatiever naar kijk vallen hierbij in het niets.Als ik dan nogmaals ga kijken naar het gebeuren in de vorige school dan durf ik nog een keer zeggen"oude school neem een voorbeeld aan deze school.Ik benoem deze school ,school maar ook de werking van semi-internaat zit in dit woord vervat.Tot besluit wil ik even zeggen dat zowel ouders als leerkrachten als opvoeders als orthopedagen toch nog veel te leren hebben als het over autisme gaat.Ik bedoel hiermee dat het niet genoeg is de theoretische kant te kennen maar de ervaring met elk facet van deze problematiek hard nodig is.Er gebeuren nog zoveel misverstanden van ieders kant omdat we niet altijd doorhebben dat we ons misschien niet duidelijk genoeg hebben uitgedrukt of dat zij het gezegde te letterlijk namen en noem maar op.Ze hebben dan ook ieder hun eigen manier  van hoe ze voelen ,denken of communiceren...Een boeiende reis door auti land,waar men al lerend deze mensen alleen maar beter kan helpen is noodzakelijk.

10:31 Gepost door onbegrijpelijke buitenwereld in Autisme | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Hallo. Vriendje maken is inderdaad heel moeilijk voor deze kindjes,ik heb het gevoel dat mijn zoontje helemaal geen vriendjes maakt,want hij komt alleen maar met verhalen naar huis dat ze hem pijn doen en dat hij niet meer dagen niet graag naar school gaat dan wel, dat ik naar de juf moet bellen,en smorgens moet ik hem dan terug op de bus krijgen met veel pijn in mijn hart.Nog vele groetjesxxx

Gepost door: Marleen | 27-01-08

De commentaren zijn gesloten.